An analysis of news sources used in reports on slavery in the Sudan in the New York Times and Washington Post between 1986 and 2001

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

3 Citations (Scopus)

Abstract

For over 25 years the Sudan and the United States have had a contentious relationship. In 1986 several international human rights organisations pointed to the re-emergence of the practice of slavery in the Sudan. Past research by American media has shown that journalists tend to use routine channels and American government officials, especially those from the 'golden triangle' (the White House, Pentagon and State Department) when covering stories related to foreign countries. However, in the case of the Sudan there was no clear American foreign policy for an extended period of time. Consequently, there was a stark absence of reporting on the slavery issue in the two elite American newspapers (the New York Times and the Washington Post) examined in this study. Furthermore, even when the topic was covered the sources used defined the issue through an American perspective, rather than within an historical and geopolitical context.

Original languageEnglish
Pages (from-to)213-224
Number of pages12
JournalCommunicatio
Volume38
Issue number2
DOIs
Publication statusPublished - Aug 2012
Externally publishedYes

Keywords

  • American foreign policy
  • Sudan civil war
  • Sudan slavery
  • elite media
  • journalistic sources

ASJC Scopus subject areas

  • Communication

Fingerprint

Dive into the research topics of 'An analysis of news sources used in reports on slavery in the Sudan in the New York Times and Washington Post between 1986 and 2001'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this